Näin stressi vaikuttaa mieheen.

Kovat odotukset ja paineet? Tiukat aikataulut? Liian monta yhtaikaa käsillä olevaa asiaa? Monelle nykyihmiselle tuttuakin tutumpi tilanne, jonka myötä stressistä on tullut luonnollinen osa arkeamme. Moni mies ei kuitenkaan tiedä stressin heikentävän kehonsa testosteronituotantoa – ja sitä kautta miehisiä ominaisuuksiaan.

Jaa artikkeli:

Click here to share through mail. Click here to share through twitter. Click here to share through linkedin. Click here to share through facebook. Click here to share through googleplus.

Stressaantunut keho tuottaa runsaasti kortisoli-nimistä stressihormonia. Stressitilan jatkuessa korkeat kortisolipitoisuudet saattavat alentaa kehon testosteronitasoa. Testosteronin määrän vähentyessä miehet huomaavat lihasmassansa surkastuvan sekä energiatasonsa, suorituskykynsä ja seksihalujensa heikkenevän.

Kun stressitaso alenee nopeasti, kehon kortisolipitoisuudet laskevat ja testosteronitaso palautuu normaaliksi. Mutta jos elämäsi on jatkuvasti stressin täyttämää, miehisyytesi voi olla pian koetuksella, sillä testosteroni vaikuttaa suoraan niihin piirteisiin ja ominaisuuksiin, joita pidämme maskuliinisina.

TestoMax-ravintolisä tuo lisäpotkua arkeesi!

Tilaa TestoMax tästä!

TestoMax-ravintolisä on suunniteltu edistämään miesten terveyttä ja hyvinvointia. Valmisteen tärkein ainesosa on sarviapila, eräänlainen adaptogeeni.

– Adaptogeenit voivat suojata kehoasi juuri stressin kaltaisilta ympäristön vaikutuksilta, sanoo ravintolisiä valmistavan Norvital AS:n markkinointipäällikkö Cecilie Nordstrøm.

Tutkimuksissa on myös osoitettu sarviapilan kasvattavan – säännölliseen treeniin yhdistettynä – huomattavasti miehen lihasvoimaa. Lisäksi sarviapila edistää kestävyyden kannalta elintärkeää glukoosi- eli sokeriaineenvaihduntaa.

Optimaalinen testosteronitaso voi siis auttaa siihen, että jaksat treenata paremmin. Säännöllinen liikunta puolestaan kohentaa yleistä energiatasoasi sekä lieventää elimistösi stressitilaa. Vahvan ja treenatun kehon myötä myös ryhtisi ja itseluottamuksesi kohenee. Kun itseluottamuksesi on kohdillaan, sekin saattaa osaltaan alentaa kehosi stressitasoa.

Ruby BC, Gaskill SE, Slivka D, Harger SG: The addition of fenugreek extract (Trigonella foenum-graecum) to glucose feeding increases muscle glycogen resynthesis after exercise. Amino Acids 2005;28:71-76.

Poole C, Bushey B, Foster C, Campbell B, Willoughby D, Kreider R, Taylor L, Wilborn C: The effects of a commercially available botanical supplement on strength, body composition, power output, and hormonal profiles in resistance-trained males. J Int Soc Sports Nutr 2010;7:34.

Travison TG, Araujo AB, Kupelian V, O’Donnell AB, McKinlay JB: The relative contributions of aging, health, and lifestyle factors to serum testosterone decline in men. J Clin Endocrinol Metab 2007;92:549-555.